ארה"ב מבקשת מסין: להפחית את צריכת הנפט מאיראן

שלמה ריזל No Comments on ארה"ב מבקשת מסין: להפחית את צריכת הנפט מאיראן

ארה"ב ביקשה להפחית את צריכת הנפט מאירן בניסיון ללחוץ על המשטר בטהרן לשוב ולהתחייב להסכם הגרעין. בארה"ב מעריכים כי הרכישות הסיניות מסייעות לכלכלה האיראנית לשרוד

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן צילום: פלאש 90
17:38
26.04.24
אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

על פי גורמים בממשל האמריקני ובאירופה, ארצות הברית פנתה לאחרונה לממשלת סין בבקשה להפחית את רכישת הנפט מאיראן. זאת, בניסיון להגביר את הלחץ על משטר האייתולות לקדם את השיחות לחידוש הסכם הגרעין ממנו פרש באופן חד צדדי ממשל טראמפ לפני כשלוש שנים.

גורם בממשל האמריקני אמר: "השתמשנו ברשויות שלנו כדי להגיב על ההתחמקות של אירן מהסנקציות". בארה"ב מעריכים שהחברות הסיניות שממשיכות לרכוש נפט מאיראן, מסייעות לכלכלה האיראנית לשרוד.

כזכור, איראן סובלת זה מספר שנים מסנקציות כלכליות קשות שהטילה עליה ארה"ב, במטרה ללחוץ על המנהיגים האיראנים שלא להתקדם עם תוכנית הגרעין. מדובר בסנקציות שפגעו קשות בכלכלה האיראנית והביאו אותה לסף קריסה, אם כי יש לציין כי מאז כניסת הנשיא ביידן לתפקידו החלה ארה"ב לרכך את הסנקציות על מנת להביא את איראן לשולחן המו"מ.

בחודשים האחרונים לא חלה התקדמות במשא ומתן בין איראן לארה"ב סביב חידוש הסכם הגרעין, על רקע מריחת הזמן מצד איראן. בתחילה הקפיאו האיראנים את השיחות בזמן הבחירות במדינה, ומאז היבחרו של הנשיא החדש, איברהים ראיסי ממשיכים האיראנים לעכב את השיחות, ובמקביל איראן מתקדמת בצעדי ענק ליכולות גרעיניות.

בתוך כך, איראן הצהירה ביממה האחרונה כי לארה"ב אין זכות לדרוש להתיר לפקחי האו"ם לבקר במתקן הגרעיני שניזוק בכארג'.

ביום שני האחרון, ערב חג שמחת תורה נשא ראש הממשלה, נפתלי בנט נאום בעצרת הכללית של האו"ם והתייחס לנושא האיראני. "תכנית הגרעין של איראן הגיעה לקו פרשת מים וכמותה גם הסובלנות שלנו", אמר בנט נחרצות.

בנט בנאומו: "שעה שישראל שואפת לעשות טוב, עלינו להיות ערניים בכל רגע למה שקורה בשכונה שלנו. ישראל, פשוטו כמשמעו, מוקפת על ידי חזבאללה, מיליציות שיעיות, הג'יהאד האסלאמי וחמאס שנמצאים על גבולותינו. קבוצות הטרור אלה חותרים לשלוט במזרח התיכון ולהפיץ את האסלאם הקיצוני ברחבי העולם. מה משותף לכולם? כולם רוצים להשמיד את המדינה שלי והם כולם נתמכים על ידי איראן".

בעצרת הכללית: נאום ראש הממשלה בנט באו"ם

"הם זוכים למימון מאיראן, לאימונים מאיראן ולנשק מאיראן. מטרתה הגדולה של איראן ברורה לחלוטין לכל מי שעיניו פקוחות: איראן חותרת לשלוט באזור והיא חותרת לעשות זאת תחת מטריה גרעינית".

"במשך שלושת העשורים האחרונים, איראן הפיצה שפיכות דמים והרס ברחבי המזרח התיכון, מדינה אחר מדינה: לבנון, עיראק, סוריה, תימן ועזה".

"מה משותף לכל המקומות האלה? הם כולם מתפרקים. האזרחים שלהם – רעבים וסובלים. הכלכלות שלהם – קורסות. בדומה למגע מידאס, למשטר האיראני יש את מגע המולא. כל מקום שאיראן נוגעת בו – הופך לכושל".

"אם אתם חושבים שהטרור של איראן מוגבל רק לישראל – טעות בידיכם. הרשו לי לספר לכם חדשות. רק השנה, איראן החלה להפעיל יחידת טרור קטלנית חדשה, סטארט-אפ – נחילים של כטב"מים קטלניים חמושים בנשקים קטלניים שיכולים לתקוף כל מקום ובכל זמן. הם מתכננים לכסות את שמי המזרח התיכון באמצעות הכוח הקטלני הזה. איראן כבר השתמשה בכטב"מים הקטלניים האלה, שנקראים שאהד-136, כדי לתקוף את ערב הסעודית, מטרות אמריקאיות בעיראק וספינות אזרחיות בים, שלאחרונה הרגו אזרח בריטי ואזרח רומני. איראן מתכננת לחמש את שלוחותיה בתימן, עיראק, סוריה ולבנון במאות ולאחר מכן אלפי כטב"מים קטלניים כאלה".

"אתם יכולים להתעלם מזה אבל הניסיון מראה לנו שמה שמתחיל במזרח התיכון, לא מסתיים שם.

"נציגים נכבדים, ב-1988, איראן הקימה "ועדת מוות" שהורתה על רצח המוני של 5,000 פעילים פוליטיים. הם נתלו ממנופים. "ועדת המוות" הזו הורכבה מארבעה אנשים – איברהים ראיסי, נשיאה החדש של איראן, היה אחד מהם. ראיסי גם פיקח על רצח של ילדים איראנים. הכינוי שלו הוא "התליין מטהראן" כיוון שזה בדיוק מה שהוא עשה – טבח בעמו שלו".

"אחת העדות לטבח הזה אמרה בעדותה שכשראיסי היה מסיים סבב של רציחות הוא היה עורך מסיבה, לוקח לכיסו את כספם של אלה שהוא הרג לפני דקות אחדות ואז היה יושב לאכול עוגות שמנת. הוא חגג את הרצח של עמו שלו על ידי זלילה של עוגות שמנת. וכעת אותו ראיסי הוא נשיאה החדש של איראן. זה האדם שאנחנו מתמודדים איתו".

"בשנים האחרונות, איראן זינקה קדימה במו"פ הגרעיני שלה, ביכולות הייצור וההעשרה שלה. תכנית הנשק הגרעיני של איראן נמצאת בנקודה קריטית. כל הקווים האדומים נחצו. מתעלמים מהפיקוח. תקוות השווא הוכחו ככוזבות. איראן מפרה כעת את הסכמי ההגנה של סבא"א וחומקת מעונש. הם מטרידים את המפקחים ומחבלים בחקירות שלהם – והם חומקים מעונש. הם מעשירים אורניום לרמה של 60%, שזה צעד אחד בלבד מחומר בדרגת נשק – והם חומקים מעונש".

"יש ראיות שמוכיחות בבירור את כוונתה של איראן לייצור נשק גרעיני באתרים סודיים בטורקוזאבאד, טהראן ומריבאן, אבל מתעלמים מהן.

תכנית הגרעין של איראן הגיעה לקו פרשת מים וכמותה גם הסובלנות שלנו. מילים לא עוצרות את סיבוב הצנטריפוגות.

יש את אלה בעולם שנדמה כי הם רואים את חתירתה של איראן לנשק גרעיני כמציאות בלתי נמנעת, כעסקה גמורה או שפשוט נמאס להם לשמוע על זה. לישראל אין את המותרות הזו. איננו יכולים להתעייף. אנחנו לא נתעייף. ישראל לא תאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני.

אני רוצה לומר לכם משהו: איראן היא הרבה יותר חלשה ופגיעה ממה שנדמה. הכלכלה שלה שוקעת, המשטר שלה רקוב ומנותק מהדור הצעיר באיראן, הממשלה המושחתת נכשלת אפילו באספקת מים לחלקים נרחבים במדינה. ככל שהם נחלשים יותר, כך הם נהיים קיצוניים יותר כדי להסתיר את החולשה שלהם.

ואני אומר לכולם: אם ננסה לחשוב יחד, אם אנחנו רציניים לגבי עצירת הדבר הזה, אם נשתמש בתושייה שלנו, נוכל לנצח. וזה בדיוק מה שנעשה".



0 תגובות